Nagy Focimenedzser-teszt 2007

  • Tesztplatform:  PC
  • Írta:  Bacsi
Megosztom az iWiW-en! Megosztom a Facebook-on! Megosztom a Twitter-en! Hozzáadom a Google könyvjelzőimhez! Hozzáadom a Startlapomhoz! Megosztom a MySpace-en! Könyvjelző és megosztás

Idén is a pénzügyi év csúcspontjára, a karácsonyi időszakra adták ki egy esztendőn át dédelgetett futballmenedzser játékaikat kedvenc szoftvergyáraink: a kategóriateremtő Championship Manager, a kisherceg Football Manager, és a csillivilli FIFA Manager 2007-es változata egyaránt kérhető a Jézuskától � mi pedig egy nagy átfogó hármas teszttel próbálunk segíteni a választásban.

Tavaly a megújhodásra képtelen CM az új fejlesztőbrigád rohammunkája miatt önkezével vetett véget maradék nimbuszának, eközben a kiebrudalt eredeti csapat, a Sports Interactive az FM tökéletes felé közelítő adatbázisával próbált konkurálni a dúsgazdag EA-féle FIFA Managerrel, ami 2004-ben még leánykori nevén, Total Club Managerként tört a kategória élére. Ez volt tehát a helyzet 2005-ben, lássuk egy év alatt hová fokozódott a nemzetközi helyzet!
A Nagy Év Végi Focimenedzser-teszt
Idén is a pénzügyi év csúcspontjára, a karácsonyi időszakra adták ki egy esztendőn át dédelgetett futballmenedzser játékaikat kedvenc szoftvergyáraink: a kategóriateremtő Championship Manager, a kisherceg Football Manager, és a csillivilli FIFA Manager 2007-es változata egyaránt kérhető a Jézuskától � mi pedig egy nagy átfogó hármas teszttel próbálunk segíteni a választásban.

Tavaly a megújhodásra képtelen CM az új fejlesztőbrigád rohammunkája miatt önkezével vetett véget maradék nimbuszának, eközben a kiebrudalt eredeti csapat, a Sports Interactive a FM tökéletes felé közelítő adatbázisával próbált konkurálni a dúsgazdag EA-féle FIFA Managerrel, ami 2004-ben még leánykori nevén, Total Club Managerként tört a kategória élére. Ez volt tehát a helyzet 2005-ben, lássuk egy év alatt hová fokozódott a nemzetközi helyzet!

Első benyomások � régi fényében a CM
A tesztelést azzal a CM-mel kezdtem, amivel még a 286-os hősi időkben kötöttem barátságot, és aminek előző évekbeli csetléseit-botlásait hamar megbocsátottam, hiszen egy fiatalos, kényelmesen és logikusan kezelhető felület mosolygott rám, s eme könnyedség és átláthatóság a későbbi időkben is megmaradt. Felújított grafika, zseniális mérkőzéselemző program, gazdagabb adatbank, bőbeszédűbb levelezés, szövetségi kapitányi állás kezdéskor, és tengernyi hasznos gomb vár � azaz az első percek után világossá vált, hogy a 2006-os CM überelni fogja elődje "Championship Felejtsel" gúnynevét és 57%-os értékelését.

Az FM is kellemes meglepetésekkel fogadja a felhasználót: egyrészt a magyar futball elhalálozása ellenére is választható a szado-mazo NB I, másrészt az eddigiekhez képest roppant gyorsan kelti életre és működteti a szezont a program � aminek hátránya, hogy csak a kiválasztott pontvadászat részletessége megfelelő, a többié esetleges. Ha például a norvég bajnokságban vitézkedünk, az itthoni vérprofik közül az egy szem Halmosi profilja van rendesen elkészítve, a többieket a program generálja véletlenszerűen. A külcsín a csapatokra szabott menüknek köszönhetően felfrissült, a játékosok adatbankja változtatható lelki tényezőkkel gazdagodott, sőt a FIFA-tól sok egyebet is sikerült �leigazolniuk� (nyilatkozatok, mérkőzés előtti prédikációk).

Az EA üdvöskéje mintha a CM-től tanult volna, hiszen bárhogyan is meresztettem a félórás telepítés alatt igencsak megpihent szemeimet, nem sok újdonságot jegyezhettem fel � a tavalyi játék jeles érdemjegyet kapott, de miért sózzák idén is ugyanazt a nyakunkba? Könnyű és normál fokozaton gyakorlatilag csak az OK gombot kapirgászhatjuk egerünkkel � szerencsére új, minden munkát magunkra vállaló játékot indítva már feltárulnak a műfaj szépségei.

Az első, szubjektív menetet tehát némileg meglepő módon a CM nyerte, az FM újításainak nagy része igencsak ismerős valahonnan, a FIFA pedig sanda gyanúm szerint a 2005-ös játékból és az összevásárolt licencekből szeretne megélni.

Adatbank: az FM trónja bevehetetlen
A menedzserjátékok lelke a lehető legtöbb részletre kiterjedő adatbank, ezt a táblázat-halmot próbálja meg a program lendületbe hozni � s ebben a műfajban idén is az SI-s fiúk produktuma viszi el a pálmát. Kezdjük számháborúval: az FM-ben 51 ország bajnokságában vitézkedhetünk több mint 100 ligában, sőt Magyarországról mindkét másodosztály is választható, megdöbbentően pontos adatokkal. A CM-ben 26 nemzet pontvadászataiban kezdhetjük edzői karrierünket, szintén fantasztikus részletességben elveszve, míg FIFA-ék 29 náció 52 bajnokságát kínálják � nem túl fényes kidolgozottsággal. Lehet ugyan itt is választani a honi aranylábúakat, de csak az első osztály van megmunkálva, az sem túl élethűen. Az FM munkatársai több mint negyedmillió labdarúgó és szakember adatait igyekeztek minél jobban belőni, a CM megragadt százezer körül, a FIFA pedig �mindössze� 22 ezer szereplőt számlál, abból csak 6000 precíz kidolgozottságút. Igaz, őket 3D-ben is megfaragták, néhány világsztárt mozgásáról is fel lehet ismerni.

Az FM kis híján kivágta önmaga alatt a fát: ha kis adatbázissal és egyetlen részletes bajnoksággal startolunk, a külföldi élcsapatok keretei is véletlenszerűen generált, azaz nem működő játékosokkal vannak megtömve, a válogatottakkal egyetemben. Ha bejelöljük a legnagyobb országokat is indításkor, csigalassúak leszünk 1 giga memória alatt, perceken át nézünk farkasszemet az érthetetlenül mozdulatlan képernyővel. A BGS-vezér, David Rutter legénysége viszont nagyon jó munkát végzett, így lendületesen dolgozik a program � még a háttérben futó bajnokságokról is mindenre kiterjedő statisztikákat kapunk! A FIFA nagy előnye, hogy elbúcsúzhatunk a játékot eddig készítő EA Canadától, a kölni Bright Future tolja tovább a szekeret (annak idején ez a cég készítette a zseniális Total Club Manager 2004-et). A német precizitás szemmel láthatóan jót tett az adatbázisnak � noha az még mindig mérföldekre marad el vetélytársai mögött.

Újra matek: míg a szűkmarkú németek 52 tulajdonság köré építették fel egy játékos személyiségét az acélidegektől a visszavonulás dátumáig, addig a rekorder FM-nél 205 (!) különböző jellemvonást adhatunk egy embernek � a CM ebben a versenyben kissé lemaradva a dobogó második fokán tanyázik. Ebben a kategóriában még mindig az SI-rendszer a mértékadó� Az FM-be bekerült a Player Interaction menüpont, ahol két-három mondatot válthatunk legényeinkkel: megkérdezhetjük például egy ifistától, hogy nem akar-e a segédedzőnk lenni, vagy dicsérhetünk valakit a médiában, esetleg megkérdezhetjük, tud-e ajánlani egy jó igazolást egykori csapatából. A CM kollégái mögé pozícionálta magát: lehet ugyan kommunikálni dolgozóinkkal, de csak ha ők kezdeményeznek vagy gond adódik velük. Ilyenkor megnyugtathatjuk a kispadra szorult sztárt, hogy nemsokára visszakerül a kezdőbe (ha ezután pályára lépnek, mindig legalább 7-es osztályzatot érdemelnek ki), és egyéb kellemes dolgokat hazudozhatunk neki.

A legjobb adatbankkal (több bajnokságot betöltve) ezúttal is az FM büszkélkedhet, a CM elképesztően sokat fejlődve is csak második, a FIFA-ra pedig elsüthetjük a régi tanári poént: �Sokat javult, 1-es!�.

Realitás, játékélmény, újítások � Utolsó pár, előre fuss!
Hiába a csodás adatbank, a csillogó külalak, ha az átigazolási rendszer és a meccsmotor bugokkal megrakott, kelekótya e-maileket kapunk, és naponta történnek az Unrealből importált események. A mérkőzések megjelenítése messze a németek alkotásában a legérdekesebb és leglátványosabb, a CM a ProZone nevű elemző szoftverével húzott nyerő lapot � igazolni viszont az FM-ben legizgalmasabb.

Számomra idén a CM-mel volt legélvezetesebb játszani � talán a végre pontos adatok, a minden részletre kiterjedő taktikai lehetőségek, az igényes és ötletes navigációs menük és a villámgyors játékmenet miatt. Ügyes húzás volt az öltözői beszédek átvétele a TCM-től, nagyobb szerep jutott a médiának is; de sajnos a mérkőzések alatt az eddigi recés szélű, sok vicces percet szerző félgömbök átadták helyüket néhány mozdonykéménynek. A második dimenziótól (és néha a valóságtól) éppen csak elrugaszkodó fura figurák meglepően ügyesen teszik dolgukat, de a CM idei nagy dobása egyértelműen a ProZone! Ez az ügyes kis program játékosaink minden lépését rögzíti, ráadásként mozgás közben is működő nagyítót kapunk mellé � ha a ProZone-nal nem tudunk kielemezni egy mérkőzést vagy egy futballistát, sürgősen váltsunk át az aknakeresőre!

A CM 2007-re a koronát a könnyen áttekinthető edzéslehetőségek, a kezdetekkor felkínált szövetségi kapitányi szék és a mérkőzés közben is előhívható súgó teszi fel. Negatívumként lehet viszont felróni a hosszú távon még mindig unalmas játékmenetet, a hozzá nem értő asszisztenseket, akik a jobbhátvédet játszatnák kapusként, a már nagyon gáz meccsmotort, a rengeteg grafikus és logikai bugot, no meg a használhatatlan Highlights-rendszert. A hab a tortán: a főmenüből a taktikai képernyőre lépve nem lehet a cserék közül a kezdőbe rakni labdarúgóinkat � ki kell ugrani a főmenübe, ott mezszámot váltani és úgy visszatérni a mágneses táblához�

Vitán felül áll, hogy a mérkőzések lebonyolítása a FIFA Managerben a lehető szórakoztatóbb módon lett kivitelezve, hiszen egy komplett 3D-s mérkőzést láthatunk (a Medal of Honorra emlékeztető arcokkal), az összes kézenfekvő megtekintési móddal (még teletext-formátumban is). Sajnos idén sem működik a Football Fusion, de legalább egyetlen focistát irányíthatunk: a kezdetekkor kell választanunk, hogy játékosedzői karriert indítva egy tréneri képességünknek megfelelő labdarúgó bőrébe bújunk, vagy minden mérkőzés előtt kiválasztjuk aznapi alteregónkat. Bár hosszú távon idegesítő a billentyűzetcsapkodás, az ötlet nem rossz � mármint annak, akinek nincs meg a FIFA-sorozat� Sok újdonságot ezen kívül nem nagyon fedeztem fel: a fiókcsapattal éppen az FM-mel egy időben rukkoltak ki, serdülőgárdák és közösségépítő időtöltések nélkül eddig is megvoltunk, a fennen hirdetett realisztikus átigazolási rendszerrel pedig még mindig nem dicsekednék a kölniek helyében.

Sajnos az RPG-vonal java része eltűnt, a játék elején már nem lehet tulajdonságpontokat osztani, helyette nagyon oda kell figyelni, hogy milyen menedzseri és gazdasági funkciókat vállalunk magunkra, nehogy az elkövetkezőkben csak az OK gombot nyomogassuk. Aki csak egyszer is játszott fél órát bármilyen menedzserjátékkal, mindent nyugodtan állítson Hard fokozatra! Jópofa ötletnek tartom, hogy a szezon előtt a vezetőségnek különböző ajánlatokat tehetünk a nagyobb profitért. Ilyenkor minél jobb eredményeket ígérünk, annál több pénzt kapunk, állásunk viszont annál kevésbé lesz biztonságban. A menürendszer sajnos hiába gyönyörű és arisztokratikus, a felugró ablakok miatt nem lehet normálisan linkről linkre böngészgetni, mert a második-harmadik oldalt már nem tudja a játék megjeleníteni; vagy ha fel is hozza pl. egy játékos adatlapját, interakcióba lépni nem tudunk vele.

Az edzés- és fejlődésrendszer viszont igazán pompás, és végre a taktikai beállítások is használhatóak. Szezon közben sajnos naponta találkozunk X-aktákba illő történésekkel � az EA egyértelműen a 3D-s mérkőzésekre alapozza a játék sikerét; sarkosabban fogalmazva az én olvasatomban minden beharangozott újítás csupán a tavalyi és azelőtti játék hibajavítása! Ennek megfelelően igencsak unalmasan csordogálnak napjaink két látványorgia között, s ezen nem segít sem a lementhető és bárkinek elküldhető videó, sem az egyébként ötletes média- és gazdasági rész, sem az egyre használhatóbb és bővebb statisztikai oldal. Szürkécske idényünket a zseniális játékbeli online magazin, a Footballworld menti meg, ami hozza a szokásos színvonalat: mérkőzés-összefoglalók, hírek, pletykák, nyilatkozatok (sajátjaink is!) és megdöbbentő módon mélyelemzések olvashatók benne. A kanadaiak humorérzéke a régi: újfent sok vicces villáminterjút készítenek a virtuális firkászok, megkérdezik például a harmincas klasszist, hogy �Mi leszel, ha nagy leszel?�, mire ő csak annyit válaszol, hogy �Hát mozdonyvezető��

A 2005-ös és 2006-os kategóriagyőztes FM mintha túlságosan is magabiztosan igazgatná homlokán a babérkoszorút: messze övék a legjobb adatbank, legreálisabb az átigazolási moduljuk, verhetetlenek taktikában, a mérkőzések (látvány mögötti!) lebonyolításában, ám az újításokat igen szűkmarkúan adagolták. A futballista különös lelkivilágának megjelenítése és befolyásolhatósága, a mérkőzések előtti-alatti-utáni kommunikáció lehetősége mind azt mutatja, hogy az SI megpróbálta beváltani a �Football RPG�-re tett ígéreteit. A mérkőzések megjelenítése viszont még mindig nevetséges. Igaz, a beharangozott 100 nagy újdonság egyikeként kopik-sározódik a gyep és mozognak a cserék is, még a kispadra gurult labdát is visszarúgják. Becsületére legyen mondva, az FM kihozta a maximumot a mókás gombfoci-emberkékből. Bosszantó lehet a rengeteg piros lap is � az első 8 mérkőzésemen 9 villant, szerencsére mindig az ellenfél orra alatt. Igaz, ezek nem nagy hiányosságok, a decemberi patch-ek bizonyára orvosolják majd, az adatbank kérdéséről pedig már szóltam.

Arra a kérdésre tehát, hogy idén melyik menedzser-játékkal legélvezetesebb játszani, 2005 után újra egyértelműen az �FM!� a válasz, ám a rengeteget fejlődő CM két esztendőn belül befoghatja vetélytársát. A FIFA Manager pedig megmarad azok territóriumának, akiket inkább a látvány és a focisták irányítása érdekel. Nem lehet azonban elhallgatni, hogy ahogyan tavaly, idén sem láttunk egyetlen olyan újítást sem (az egy szem ProZone-on kívül), ami többet jelentene egyszerű ráncfelvarrásnál, ráadásul a triumvirátus tagjai olyan dolgokat reklámoznak korszakalkotó találmányokként, amikkel a konkurencia már évekkel ezelőtt előállt�

Grafika, zene � FIFA és más senki
A külcsín értékelésével roppant gyorsan végzünk: a FIFA csillagos ötöst érdemel, hiszen csak itt nézhetünk normális közvetítéseket (bár a kapusok még mindig szörnyen védenek és nincs kommentár) és kellemesek a választható háttérzenék is. Ezek az mp3-ak igencsak hangulatosak, amolyan mobilreklám-zenék, de akárcsak a többi versenyzőnél, itt is bármilyen muzsikát hallgathatunk: a németeknél beépített lejátszóval, az angoloknál előre elindított Winamppal. A CM és az FM grafikájáról vicces lenne egy mondatnál többet írni: előző kékes alapszíne kellemes, utóbbi méregzöldje hosszú távon még mindig irritáló, egyébként mindketten vita nélkül egyest érdemelnek. A szigetországiak a hanghatásokkal is csínján bánnak, de nézzük a jó oldalát: az FM szpíkere még mindig a mormogi Mr. Bean, a CM mérkőzéshangja pedig kísértetiesen emlékeztet egy vadabb bokszmeccsre.

Újrajátszhatóság � tavalyról, veled, ugyanitt
Ez az a szegmense a triónak, amivel a legelégedetlenebb vagyok, természetesen a mellbevágó újítások elmaradása miatt. Elismerem, nehéz már új dologgal előállni, de ha már pénzt ad az ember egy játékért, nem szeretné pár óra múlva megunni. Természetesen a futball és kedvenc klubunk szeretete hosszú időre képes minket a képernyőhöz kötni, ám mindez két-három idény után mérhetetlenül monotonná válik, s azon kapjuk magunkat, hogy alig várjuk a következő átigazolási piacot, s azt se bánjuk, ha sokadikak leszünk csak a bajnokságban. A legtöbbet a FIFA tesz ez ellen, éppen az a játék, ahol legkevésbé reális a játékmenet � a vérprofi FM és CM viszont a 2009-es szezonra teljesen ellaposodik. SEGA-ék ez ellen a CM Online-nal szeretnék felvenni a versenyt, kérdéses persze, hogy kinek ér meg ez évi 35 eurót, az FM internetes és helyi hálós, a FIFA pedig a nevetséges �sokan ülünk egy gép előtt� többjátékos üzemmóddal.

Summa summarum
A Football Manager megőrizte tavalyi első helyét, de mintha kezdenének ellustulni az islingtoni srácok; a CM viszont az év meglepetését hozta, hiszen a ProZone mellett sok más fontos területen is nagyot lépett előre (igaz, hatalmas mélységből kellett felkapaszkodniuk). Az év csalódása egyértelműen a FIFA Manager, hiszen hiába hozták a megszokott magas színvonalat, a karrier módon kívül nem történt érdemleges változás, sőt élvezetes elemek tűnnek el évről évre � teljesen kiábrándulnék a kölniekből, ha jövőre nem jönnének ki egy olyan zseniális játékkal, mint amilyen a 2004-es TCM volt.


FIFA Manager 07
CM 2007
FM 2007
Adatbank (25)
18 21 25 Realitás (20)
15 16 20 Játékélmény (20)
18 18 19 Grafika, zene (5)
5 1 1 Újítások (15)
7 13 10 Tartósság (10)
8 8 9 Összesen (100)
76 82 87


Forrás: www.pcguru.hu

  « vissza a tesztekhez  

Értékelés

Az értékeléshez be kell jelentkezned. Ha még nincs azonosítód, regisztrálj!

  pepsifoci.hu    
  Hozzászólások  

wuetrowerdomo

2012-09-14 04:34:24 [#1]

értékelés: 36/100

Adatlap

megjelenés:

ismeretlen

Kapcsolódó cheat:
Kapcsolódó videó:

Értékelés



0
0
0
0
0

Közösségi média

A 10 legfrissebb teszt

A hónap legnépszerűbb tesztjei

Szavazás

Ha indítanánk offline bajnokságot, akkor elindulnál rajta?
   

Friss hírek